نوشته شده توسط : نفیسه روشن فکر
ه نام خدا رد شدن نظريه خلق الساعه (پيدايش خودبخودي ماده زنده از ماده ي غير زنده) توسط لويي پاستور مختصري در رابطه با پاستور : لويي پاستور دانشمند ، پزشك ، شيميدان ، زيست شناس و باكتري شناس بزرگ فرانسوي در دهكده ي دل (Dole) ناحيه ي ژورا زاده شد . او در دوران كودكي هيچگونه هوش زيادي از خود نشان نمي داد ولي بسيار كوشا و بردبار بود. به خاطر اينكه از استادان خود پرسش هاي شگفت آوري مي كرد ، از گروه شاگردان نخبه و ارزنده به شمار مي رفت . پاستور در جهان به پدر ميكروبيولوژي (ميكروب شناسي) مشهور است . نام او در ميان انديشمندان و نيكوكاران جهان ،‌هميشه به يادگار خواهد ماند . آزمايشهاي مشهور پاستور كه منجر به باطل شدن نظريه خلق الساعه شدند : آزمايش اول : پاستور لوله اي شيشه اي برگزيد و درون آن مقداري پنبه قرار داد . سپس با كمك تلمبه اي ، مقداري هوا به درون لوله كشيد . سطحي از پنبه كه هوا از آنجا وارد لوله مي شد ، رفته رفته رو به تيرگي گذاشت تا اينكه به كلي سياه شد . پاستور اين پنبه را در مخلوطي از اتر و الكل وارد ساخت و آنچه را كه در ته محلول رسوب كرده بود زير ميكروسكوپ ساده ي خود بررسي كرد . در اين بررسي مشاهده كرد كه ذره هاي گوناگون گرد و غبار ،‌گرده هاي گل ها ،‌ باكتري ها ي فراوان ، هاگهاي گوناگون و حتي تارهاي پشم در رسوب وجود دارد . پاستور از نخستين آزمايش خود نتيجه گرفت : هوا ميكروب هاي فراوان دارد . آزمايش دوم : پاستور مقداري آبگوشت كه در آن گوشت بدون چربي پخته و آب وجود داشت و محيط غذايي مناسبي براي ميكروب ها به شمار مي رفت را در شيشه ي دهانه بازي ريخت و آن را در مجاورت هوا قرار داد . پس از چند روز آبگوشت گنديده شد . او آبگوشت گنديده را زير ميكروسكوپ ساده ي خود نگاه كرد و آن را پر از ميكروب يافت . پاستور براي اينكه اطمينان حاصل كند كه ميكروب هاي هوا سبب گنديدگي آبگوشت شده اند ، مقداري از آبگوشت تازه را در شيشه ي دهانه باريكي ريخت و پس از جوشاندن ، دهانه ي شيشه را گرما داد تا گداخته شد و با اين كار دهانه ي آن را بست . اين آبگوشت مدت ها بدون آنكه گنديده شود ، همچنان سالم باقي ماند . پاستور از اين آزمايش نتيجه گرفت : جوشاندن آبگوشت ، ميكروبهاي هوا را كه عامل گنديدن آبگوشت هستند ، از بين مي برد . آزمايش سوم : پاستور براي يافتن اطمينان بيشتر از اينكه ميكروب هاي هوا سبب آلوده شدن آبگوشت شده اند ، يك بالون انتخاب كرد و در آن آبگوشت ريخت و جوشاند . سپس ظرف و آبگوشت جوشيده ي درون آن را توسط يك لوله ي خميده ، در معرض هوا قرار داد .مدت ها گذشت و فسادي حاصل نشد . در اين آزمايش ، لوله ي خميده ،‌ مانع ورود ميكروب هاي زنده ي هوا به درون آبگوشت شده بود . سپس پاستور با خم كردن ظرف ، مقداري از آبگوشت را وارد لوله ي خميده ي متصل به ظرف آبگوشت كرد . سپس اين آبگوشت موجود در لوله را با خم كردن مجدد ظرف ، به ظرف آبگوشت برگرداند . پس از مدتي آثار فساد و گنديدگي در آبگوشت ظاهر شد . پاستور نتيجه گرفت : آبگوشت خودبخود گنديده نمي شود ، بلكه ميكروبهايي كه در ناحيه خميده لوله قرار داشته اند باعث گنديدن آبگوشت شده اند . مقاومت مخالفان پاستور : معتقدين به خلق الساعه به آزمايشهاي پاستور اين ايراد را وارد كردند كه : گرما دادن آبگوشت شرايط محيطي لازم براي خلق الساعه را از بين مي برد . و اگر گرما وجود نداشته باشد ، حتما همه ي ميكروب ها به وجود خواهند آمد . پاستور براي رفع اين ايراد آزمايشي ديگر انجام داد كه به آزمايش چهارم پاستور مشهور است . با اين آزمايش ديگر شكي باقي نماند كه نظريه خلق الساعه باطل است . آزمايش چهارم : پاستور ظرفي شيشه اي مطابق شكل تهيه كرد . اين ظرف را قبلا گرما داد تا بدون ميكروب شود . سپس دهانه ي بالايي آن را از پنبه ي استريل (بدون ميكروب) پر كرد . نوك تيز لوله و پهلوي شيشه را با الكل پاك كرد و پوست گردن اسبي را هم با الكل پاك كرد . سپس نوك تيز شيشه را به سياهرگ گردن اسب فرو كرد و كاري كرد كه سر آن بشكند . (كاري شبيه توليد سوزن سرنگ) . پاستور از بالاي پنبه هواي درون شيشه را با تلمبه بيرون كشيد .در نتيجه ي بيرون كشيده شدن هواي شيشه و ايجاد خلاء نسبي ، خون سياهرگ گردن اسب به درون شيشه سرازير شد . هنگامي كه مقدار كافي خون اسب درون شيشه جمع شد ، پاستور با احتياط لوله ي نوك تيز را از گردن اسب بيرون آورد و بلافاصله نوك لوله را يست . خون درون شيشه مدت ها بدون آنكه گنديده شود بلقي ماند و حال آنكه اگر خون در مجاورت هوا قرار مي گرفت فوراً فاسد مي شد . پاستور در آزمايش چهارم بدون گرما دادن خون مانع آلوده شدن آن به ميكروب شد و ثابت كرد : خون خودبخود ميكروب (موجود زنده) توليد نمي كند . تهيه و تنظيم : حميد رضا اويسي نقاشي : حميد رضا اويسي ششم مهر ماه سالروز درگذشت لويي پاستور دانشمند فرانسوي بر همه دوستداران او تسليت باد | آرشيو نظرات | موضوع : سوالات تشريحي سال اول نوشته شده توسط حميد رضا اويسي سر فصل هاي کتاب علوم زيستي : سال اول دبيرستان، علوم زيستي و بهداشت چهارشنبه سوم مرداد 1386 ( 3 بعد از ظهر ) سر فصل هاي کتاب علوم زيستي : سال اول دبيرستان، علوم زيستي و بهداشت براي مشاهده روي ادامه مطلب کليک کنيد | آرشيو نظرات | موضوع : سوالات تشريحي سال اول نوشته شده توسط حميد رضا اويسي ادامه مطلب ... | نمونه سوالات امتحاني علوم زيستي و بهداشت سال اول دبيرستان جمعه دوازدهم اسفند 1384 ( 10 قبل از ظهر ) نمونه سؤالات امتحاني فصل اول 1-آزمايش كنترل شده را تعريف كنيد؟ 2- آزمايش ساده اي مورد نظريه خلق ا لساعه(پيدايش خود به خودي موجودات زنده )بنويسيد؟ 3- روش علمي براي چه موضوعاتي به كار مي رود؟ 4- فرضيه را تعريف كنيد در علوم تجربي چگونه يك فرضيه تأييد يا رد مي شود؟ 5- فرانچسكو ردي از آزمايش هاي خود چه نتيجه اي گرفت؟ 6- منظور از روش علمي چيست؟ 7- چند سال قبل در يكي از رودخانه هاي شمال تعداد زيادي ماهي تلف شدند،دو فرضيه در مورد علت مرگ ماهيها بنويسيد؟ 8- آزمايش هاي كنترلي ردي را بيان كنيد ؟ 9- علوم زيستي را تعريف كنيد و دو گروه اصلي آن را بنويسيد؟ 10- دو درس مهمي كه دانشمندان بعد از ون هلمونت ازاو گرفته چه بود؟ 11- روش علمي را تعريف كنيد و مراحل آن را بنويسيد؟ 12- هنگام انجام آزمايش ،بايد همه ي متغييرها به جز يكي از مورد آزمايش است ،ثابت باشد،اين كار چه لزومي دارد؟ 13- نظريه خلق الساعه چيست ؟يك مثال بياوريد؟ 14- شش مرحله از مراحل روش علمي را به ترتيب بنويسيد؟ 15- در روش علمي پس از فرضيه سازي كدام مرحله قرار دارد؟ 16- يك مثال از خطاي شنوايي و يك مثال از خطاي بينايي را بنويسيد؟ 17 – پژوهشهاي علوم زيستي كاربردي به چه منظور استفاده مي شود؟ 17- چرا محققان معمولاًًكار خود را از صفر شروع نمي كنند؟ 18- چرا نمي توان پاسخ همه ي پرسشها را با روش علمي بدست آورد؟ 20-در آزمايش ها ردي مراحل اول و دوم روش علمي را بنويسيد؟ 21- فرضيه ردي در مورد پيدايش مگسها بنويسيد؟ نمونه سوالات امتحاني فصل 2 1- مهمترين تفاوت موجودات زنده و غير زنده چيست؟ 2- آيا غشاء خاصيت نفوذپذيري انتخابي دارد؟ 3- يك نقش ديواره سلولي را بنويسيد؟ 4- چه بخشي از سلول سبب استحكام بخشيدن به سلول است؟ 5- اندامكهاي سلولي كه به ترتيب نقش آنها آزادسازي انرژي و پروتئين سازي است را نام ببريد؟ 6- مادة اصلي كروماتين چه نام دارد؟ 7- آيا تعداد كروموزوم‌هاي سلولها عصبي انسان با سلول پوست انسان برابر است؟ 8- تقسيم هسته سلول را چه مي نامند؟ 9- نتيجه از كار افتادن فرايندهاي كنترل كننده تقسيم سلولي چيست؟ 10- كروموزوم، تومور، اندام و سانترومر را تعريف كنيد؟ 11- براي هر يك از ساختارهاي زير حداقل يك وظيفه را ذكر كنيد. الف‌ـ ميتوكندري ب ـ ريبوزوم ج‌- ديوارة سلولي د‌- كلروپلاست 12- چرا بيشتر ريبوزومهاي روي شبكة آندوپلاسمي چسبيده‌اند؟ 13- در ساختار كروماتين چه موادي شركت دارند؟ 14- سه اصل نظريه سلولي را بنويسيد؟ 15- چگونه يك سلول، سلولهاي مجاور خود و مواد موجود در محيط را شناسايي مي كند؟ 16- مادة قرمز رنگ در كداميك از اندامكهاي چغندر قرمز وجود دارد و اين ماده رنگي در چه صورتي از سلولهاي چغندر قرمز خارج مي شود؟ 17- هسته از چه بخشهايي ساخته شده است، فقط نام ببريد؟(4مورد) 18- اندام چيست؟(با ذكر دو مثال) 19- نقش واكوئل و ليزوزم را در سلول بنويسيد؟ 20- فرق ديوارة سلولي و غشاي پلاسمايي را بنويسيد؟ 21-هر يك از اعمال بر عهدة كدام بخش سلول است؟ الف‌ـ ترشح مواد به خارج از سلول ب‌- آزاد كردن انرژي مواد ج‌- انجام فتوسنتز و غذاسازي د- ساختن پروتئين 22-انواع تومور را نام برده و يك تفاوت آنها را بنويسيد؟ 23- دو تفاوت ميان سلول جانوري و گياهي را بنويسيد؟ 24- محل كروماتين و ميتوز را تعريف كنيد؟ 25- تومور، كروماتين و ميتوز را تعريف كنيد؟ 26- اجزاي اصلي سلول را نام ببريد؟ 27- اندام را تعريف كنيد و يك مثال بزنيد؟ 28- وظايف شبكة آندوپلاسمي در سلول چيست؟ 29- در زمان تقسيم، رشته كروماتين با چه تغييراتي به كروموزم تبديل مي شود؟ 30- محل اتصال دو كروماتيد يك كروموزم چه نام دارد؟ 31- انواع تومور را نام ببريد؟ 32- شكل يك كروموزم را رسم و بخش‌هاي مختلف آنرا نامگذاري كنيد؟ 33- از وظايف ديواره سلول در گياهان 3مورد را ذكر كنيد؟ 34- هر يك از وظايف زير به عهده كدام بخش سلول است؟ الف‌- شناسايي سلولهاي مجاور ب‌- ترشح مواد به خارج از سلول 35- سلولي داراي 6 جفت كروموزم است اگر اين سلول تقسيم ميتوز را انجام دهد. الف‌- چند سلول بوجود مي آيد ؟ ب‌- هر يك از سلوهاي حاصل چند عدد كروموزم خواهند داشت؟ 36- منظور از اسكلت سلولي چيست؟ 37- پروتئين سازي و تجزيه مواد هر كدام بر عهدة كدام بخش سلول است؟ نمونه سؤالات امتحاني فصل 3 1-هر يك از مواد زير جز, كدام گروه از تركيبات آلي هستند ؟ ـ گليكوژن ـ تري گليسريد ـ آنزيم ـ DNA ـ سلولز. 2- واحدهاي سازنده ي نشاسته ، پروتيين و تري گليسريد چيست ؟ 3- الف : آنزيم را تعريف كنيد ؛ ب: معروفترين نوع ليپيدها را نام ببريد ؛ ج: بخش اصلي ديواره ي سلولي در گياهان از چه ماده اي است ؟ 4- الف: واحد سازنده ي پروتيين ها چه نام دارد ؟ ب: سوخت رايج سلول هاي بدن چه نام دارد ؟ ج: محل ذخيره ي گليكوژن در بدن ، چه اندامي است ؟ 5-چرا ساكارز و نشاسته را در يك گروه از تركيبات شيميايي قرار مي دهند ؟ 6-پلي ساكاريدي كه مخصوص سلول هاي جانوري و قارچ هاست چه نام دارد ؟ 7-براي چربي ها و پروتيين ها يك وظيفه در بدن ما ذكر كنيد . 8-دو ماده ي آلي و دو ماده ي معدني را بنويسيد . 9-چرا سرعت بيشتر واكنش ها در دماي بالاتر از Cْ45 كاهش مي يابد ؟ 10- تفاوت ساختماني سلولز و نشاسته را بنويسيد و طرح ساختماني اين دو را رسم كنيد. 11- اگر به يك سيب زميني مقداري معرف لوگول اضافه كنيم رنگ آن چه تغييري مي كند ؟ 12- سه نقش مهم پروتيين ها در بدن بنويسيد . 13- چهار گروه مهم مواد آلي را در بدن بنويسيد. 14- آنزيم ها جز, كدام گروه از مواد آلي هستند ، چرا آ نزيم ها عمل اختصاصي دارند ؟ 15- سه گروه اصلي هيدرات هاي كربن را نام برده و از هر كدام يك مثال بيابيد . 16- اجزاي سازنده ي تري گليسريد را بنويسيد و يك نقش مهم ليپيدها را نام ببريد . 17- گليكوژن در بدن ما در چه اندام هايي ذخيره مي شود ؟ 18- واحد سازنده پروتيين ها وگليكوژن به ترتيب ……….و…………مي باشد. 19- از تجزيه ي يك تري گليسريد چه مولكول هايي حاصل مي شود ؟ نام ببريد. 20- چرا دماي بالا براي موجودات مضر است ؟ نمونه سوالات امتحاني فصل 4 1- ماده ي سبزموجود درگياه چه نام دارد؟ 2- چرا برگ سبزگياه اندام اصلي فتوسنتزكننده مي باشد؟ 3- يك نقش رگبرگ ويك نقش كوتيكول رابنوبسيد؟ 4- درگياهان براي تبديل گلوكزبه پروتئين چه عنصري لازم است؟ 5- تركيبات نيتروژن دارخاك چگونه تامين ميگردد؟ 6- با طراحي آزمايشي تاثيردما برشدت فتوسنتز را تحقيق كنيد؟ 7-گياهان گلوكز را به صورت چه مولكولي ذخيره مي كنند؟ 8- چگونه مي توان شدت فتوسنتزرادريك گياه افزايش داد؟ 9- سلولهاي نگهبان روزنه دركداميك ازلايه هاي برگ فراوانترهستند؟ 10- موادخامي كه درفرايندفتوسنتزمصرف مي شوندرانام ببريد؟ 11- دوتفاوت سلولهاي نگهبان روزنه باديگرسلولهاي اپيدرمي چيست؟ 12- ماده ي آغازكننده ي واكنش هاي فتوسنتزي درگياهان سبزرانام ببريد؟ 13-كوتيكول و ميانبرگ راتعريف كنيد؟ 14-كارآوندهاي آبكشي رادرگياهان سبزبيان نماييد؟ 15- افزايش غلظت(كربن دي اكسيد)درهواچه تاثيري برروي شدت فتوسنتزمي گذارد؟ 16- مهمترين محصول قندي فرايندفتوسنتزچه قندي است؟ چرااين قندساخته شده براي انباشته شدن درگياه مناسب نيست؟ 17- آياگياهاني كه داراي برگهاي قرمزهستندفتوسنتزانجام مي دهند؟چرا؟ 18- چراگياهان آكواريم موجب جلوگيري ازمرگ ماهي هامي شوند؟ 19- كوتيكول چيست؟دونقش آن رابنويسيد؟ 20- چراهمه ي فتوسنتزكنندگان ابزي حداكثرتاعمق صدمتري آب مي توانندزندگي كنند؟ 21- فتوسنتزراتعريف كنيدوموادخامي كه مصرف مي شودرانام ببريد؟ 22- هريك ازبخشهاي زير در برگ چه كاري انجام مي دهند؟ الف ـ سلولهاي نگهبان روزنه ب ـ كوتيكول ج ـ رگبرگ 23-گياهان براي تبديل كردن گلوكزبه پروتئين به چه عنصري نيازدارند؟آن راچگونه به دست مي آورند؟ 24-چگونه مي توان شدت فتوسنتزرادريك گياه افزايش داد؟ 25- چه بخشي ازبرگ نقش استحكامي دارد؟ 26- ازعوامل محيطي موثربرشدت فتوسنتزدوموردرابنويسيد؟ 27- چرابعضي ازسيب زميني هاسبزرنگ هستند؟ 28- به نظرشماچراتعدادماهي درآبهايي كه جلبكهاي سبزبيشتري داردفراوانتراست؟ 29- دوماده راكه طي فتوسنتزمصرف مي شوندرابنويسيد؟ 30- نمودارزيراثردمابرشدت فتوسنتزرا نشان مي دهد.منحني راتفسيركنيد؟ نمونه سوالات امتحاني فصل5 1- به سوالات زير به اختصار جواب دهيد. - غذا نياز ما را به……….و ………تامين مي‌كند. - قند ميوه ……… و قند شير………مي‌باشد. - چرا گوارش مولكول نشاسته پس از پخته شدن سيب‌زميني آسانتر است؟ - يكي از منابع تامين كننده آب بدن را بنويسيد؟ - يك نقش سديم و يك نقش كلسيم را در بدن بنويسيد؟ - علت بيماريهاي كواشيوركور، شب‌كوري، اسكوروي، كريتينيسم ، پلاگر و بربري چيست؟ - كمبود چه عناصري به ترتيب باعث آنمي مي شود؟ - مصرف سيكلامات‌ها چه عوارضي به دنبا ل دارد؟ 2ـ الياف، آميلوپلاست ، لايه مياني و اسيدهاي آمينه اساسي را تعريف كنيد؟ 3ـ هر يك از بيماريهاي زير به علت كمبود چه ماده اي در بدن ايجاد مي شود؟ الف) كواشيوركور ب) گزروفتالمي ج) اسكوروي د)گواتر 4- دو مورد از اعمال سديم را در بدن بيان كنيد؟ 5- دو تفاوت چربيهاي گياهي با چربيهاي جانوري را بنويسيد؟ 6ـ نقش محافظت كننده‌ها در مواد غذايي چيست؟ 7- الف- قند موجود در شير چيست؟ ب- هورموني كه توسط تيروئيد ترشح مي شود چه نام دارد؟ ج – تفاوت پروتئين شير با پروتئين گوشت چيست؟ 8- كمبود هر يك از مواد غذايي زير چه نوع بيماريهايي در بدن ايجاد مي كند. الف- آهن ب‌ـ نياسين ج‌- كلسيم دـ ويتامين B1 9- آميلوپلاست چيست؟ 10- تجمع چربي در زير پوست چه فوايدي دارد؟ (دو مورد) 11- دو نقش هورمون تيروكسين در بدن انسان را بنويسيد و كمبود اين هورمون در دوران كودكي و همچنين در دوران بزرگسالي چه بيماريهايي را بوجود مي‌آورد ؟ 12- كمبود و ازدياد چه نوع تركيبات آلي و معدني سبب بروز اين بيماريها مي شود بنويسيد؟ الف- كواشيوركور ب‌- كم خوني ت‌- بري بري پ‌- سخت شدن كبد ج‌-راشي‌تيسم ح‌ - شب كوري 13 – دو نقش كلسيم را در بدن بنويسيد؟ 14- اسيد آمينة اساسي چيست؟ 15- منابع ويتامين D را بنويسيد؟ 16- فقدان ويتامين D در بدن چه بيماري ايجاد مي كند؟ 17- كمبود هر يك از مواد زير چه بيماري در بدن ايجاد مي كند؟ الف- ويتامينB1 ب‌- پروتئين ج‌- يد دـ آهن 18- فوايد استفاده از غذاهاي داراي سلولز چيست؟( دو مورد) 19- نوع قند موجود در شير و ميوه‌ها را بنويسيد؟ 20- گزروفتالمي در اثر كمبود چه ويتاميني به وجود مي‌آيد و علائم آن چيست؟ 21- علت بيماريهاي كواشيوركور، راشي‌تيسم، شب‌كوري، و بربري را فقط نام ببريد؟ 22- كلسترول چيست؟ در چه صورت باعث بيماري قلب و رگها مي شود؟ کلسترول در چه مادة غذايي به فراواني يافت مي شود؟ 23- اصطلاحات زير را تعريف كنيد. الف‌ـ اسيد آمينه اساسي ب‌ـ تيروكسين ج‌- گلوتامات‌مونوسديم 24- نقش هر يك از مواد زير را در بدن بنويسيد؟ (براي هر كدام ذكر دو مورد كافي است) الف ‌ـ سديم ب‌- كلسيم ج‌ـ ويتامينA دـ ويتامين C 25- يك مثال براي غذاهايي كه موارد زير را دارند بنويسيد؟ الف‌ـ لاكتوز ب‌ـ كلسيم ج ‌ـ سلولز دـ پروتئين مايع 26- علت بيماري پلاگر چيست؟ 27- دو علت براي نرمي استخوان بنويسيد؟ 28- جمله زير را تفسيركنيد. (مقدار پروتئيني كه در هر مادة غذايي وجود دارد با ميزان مناسب بودن پروتئين هاي آن غذا براي رشد و ترميم دو موضوع جداگانه و غير مرتبط هستند). 29- اعمال ويتامين A را در بدن بنويسيد؟ 30- منظور از رژيم غذايي مناسب چيست؟ مختصراً توضيح دهيد. 31- علت بيماري راشي‌تيسم و آسكوروي چيست؟ 32- ويتامين‌ها براي ايفاي نقش خود بايد بصورت ……..باشد. 33- وجود سلولز در غذاها به مقدار مناسب لازم مي‌باشد. علت را بنويسيد؟ 34- محل توليد هورمون تيروكسين را نوشته، بيان كنيد در ساختمان اين هورمون چه عنصري بكار رفته است؟ 35- علت تغيير رنگ ميوه‌ها ي بريده شده مثل سيب و قند شدن روغن چيست؟ 36- افزايش كلسترول ، احتمال ابتلاء به چه بيماريهايي را افزايش مي‌دهد و نيز نقش چربيها را در بدن بنويسيد؟ 37- در بدن انسان براي هر يك از موارد زير نقشي را بنويسيد؟ الف‌)كلسيم ب‌)آهن ج ‌) ويتامينA د) ويتامينC 38- چرا مصرف روغنهاي گياهي بهتر از جانوري است؟ 39- از افزودنيهاي غذايي محافظت كننده‌ها چه نقشي دارند؟ 40- از ويتامينهاي محلول در چربي دو مثال بزنيد؟ 41- الف‌- قند موجود در شكر چه نام دارد. ب‌- بيماري خشكي و ضخيم شدن قرينه چشم چه نام دارد؟ 42- الياف چيست و بيشتر در كدام گروه از غذاها وجود دارد؟ 43- كم خوني يا آنمي چگونه ايجاد مي شود علايم اين بيماري را بنويسيد؟ 44- از دو افزودني غذايي گلوتامات‌مونوسديم و سيكلامات هر يك به چه منظوري استفاده مي شود؟ 45- آيا كلسترول اساساً مادة مضري است ؟ توضيح دهيد. 46- چرا هويج براي سلامتي ما مفيد است؟ 47- مصرف هر يك از موارد زير چه عوارضي براي بدن انسان دارد. الف‌- سيكلامات‌ها ب‌- مصرف بيش از حد ويتامين D 48- چرا پس از پخته شدن آميلوپلاست، گوارش آن آسانتر است؟ سوالات امتحاني فصل 6 1- چه افرادي در گروه خوني O قرار مي گيرند . مواد موجود در سرم خون اين افراد را بنويسيد. 2- عمل لقاح را تعريف كنيد و حاصل آن چه سلولي است ؟ 3- سلولهاي جنسي انسان داراي چند كروموزم است و هدف از تقسيم ميوز را بنويسيد؟ 4- الف – DNA مواد لازم براي همانند سازي خود را از كجا فراهم مي آورد؟ ب- وظيفة انتقال صفات ارثي با چه مولكولي است و اين مولكول در چه بخشي از سلول جنسي قرار دارد. ج – چرا دو سلول دختر حاصل از تقسيم ميوز كاملا شبيه سلول مادر هستند. 5- انواع بازهاي آلي در مولكول DNA را بنويسيد؟ 6- چرا در ادارة پليس از انگشت نگاري به عنوان يك روش مطمئن در تشخيص مجرمان استفاده مي شود. 7- سلولهاي حاصل از تقسيم ميوز چه تفاوتي با ديگر سلولهاي بدن دارند؟ 8- جدول تعيين گروه خوني را رسم كنيد؟ 9- سلولهاي حاصل از تقسيم ميتوز در انسان هر كدام چند عدد كروموزم دارند؟ 10- در همانند سازي DNA چرا دو رشته حاصل كاملا شبيه به هم هستند. 11- كدام مولكول قادر به همانند سازي خود مي باشد ؟ واحد سازندة اين مولكول چيست؟ 12- شكل يك كروموزم را رسم كرده و بخش هاي مختلف آن را نام گذاري كنيد؟ 13- اگر خون فردي با هر دو سرم ضد A و ضدB لخته شود . گروه خوني وي چيست ؟چرا؟ 14- دو اختلاف اساسي سلول جنسي نر و ماده را در انسان بنويسيد؟ 15- الف- كدام گروههاي خوني داراي مادة A بر روي گلبولهاي قرمز خود هستند؟ ب- محل اتصال دو كوماتيد يك كروموزم چه نام دارد. 16- الف- محل اثر هورمون رشد كجاست ؟ ب- اين هورمون از كجا ترشح مي شود ؟ 17- اگر سلولي 10 کروموزومي داشته باشيم و اين سلول تقسيم ميوز را انجام دهد چند سلول جديد ايجاد مي كند و هر سلول جديد چند كروموزم خواهد داشت. 18- هر نوكلئوتيد از چه اجزايي ساخته شده است؟ 19- سلولي داراي 6 جفت كروموزم است اگر اين سلول تقسيم ميوز انجام دهد. الف- چند سلول جديد به وجود مي آورد. ب- هر سلول جديد چند كروموزم خواهد داشت. 20- اگر خون فردي با سرم ضد B رسوب دهد: الف- نوع گروه خوني اين فرد چيست؟ ب- در سرم خون او چه ماده اي وجود دارد؟ 21- الف – تقسيم ميوز در چه اندامهايي و به چه منظور صورت مي گيرد؟ ب- ساده ترين راه براي ايجاد صفات در جانداران كدام است. 22- يك رشته كروماتين از------- و -------- تشكيل شده است . 23- ساختمان مولكول DNA را توضيح دهيد و بنويسيد پيام هاي DNA براي ساخته شدن پروتئين ها چگونه به سيتوپلاسم مي رسد؟ 24- گروه خوني شخصي A مي باشد الف- نوع مادة روي گلبولهاي قرمز و مادة موجود در سرم او چيست؟ ب- اگر به اين شخص خون B تزريق شود چه پيامدي خواهد داشت؟چرا؟ 25- يك شباهت و يك تفاوت اسپرم و تخمك انسان را بنويسيد؟ 26- اگريك مولكول DNA هزار نوكلئوتيد داشته باشد . و 20 درصد آن Tباشد، چه تعداد آن Gخواهد بود؟ 27- چرا هسته خرما را اگر در مناطق جنوبي ايران بكاريم درخت خرما به عمل مي آيد اما كاشتن همان هسته در اراك بي نتيجه است. 28- خصوصيات ارثي چگونه و توسط چه مولكولي از والدين به فرزندان انتقال مي يابند؟ 29- با ذكر مثال تاثير محيط در بروز صفات را بنويسيد؟ 30- ارتباط بين نسلها توسط چه سلولي و در طي چه عملي برقرار مي شود؟ 31- واحد ساختمانيDNA را نام برده و مشخص كنيد هر يك از اين واحدها از چه بخش هايي درست شده اند؟ 32- دو عامل موثر بر ايجاد صفات را نام برده و بنويسيد چرا هستة خرما در مناطق سردسير رشد نمي كند؟ سوالات امتحاني فصل 7 1- تجزيه كنندگان چگونه با عث پوسيدگي مي شوند؟ 2- چرا جسد ماموت ها هزاران سال سالم باقي مانده است ؟ 3- از راههاي نگهداري غذا انجماد را تعريف كنيد؟ 4- علت گرم شدن هوا و عواقب خطرناك آن را توضيح دهيد؟ 5- شبكه غذايي ، تراكم جمعيت ، منبع طبيعي و جايگزيني را تعريف كنيد؟ 6- با ذكر مثال بنويسيد چگونه تغيير گياهان اكوسيستم موجب تغيير جانوران آن مي شود؟ 7- الف- به طور خلاصه بنويسيد چگونه نيترات موجود در خاك به پروتئين تبديل مي شود؟ ب- دو منبع توليد آمونياك در طبيعت را بنويسيد؟ و چه باكتريهايي اين آمونياك را به نيترات تبديل مي كند؟ 8- زيستگاه و اكوسيستم را تعريف كنيد؟ 9- الف- روش پاستوريزه كردن شير را شرح دهيد؟ ب- در پاستوريزه كردن كدام گروه از ميكروبها از بين مي روند؟ 10- معمولا براي دوام بيشتر چوب رطوبت انرا مي گيرند اين كار چگونه باعث مقاومت در برابر پوسيدگي مي شود؟ 11- در هر يك از تبديلات زير كدام گروه از باكتريها نقش دارند؟ الف- تبديل آمونياك به نيترات ب- تبديل نيترات به نيتروژن هوا 12- چنانچه تراكم جمعيت پرندگان يك جنگل 180 پرنده در هر كيلومتر مربع باشد و مساحت اين جنگل 600 كيلومتر مربع باشد تعداد كل پرندگان اين جنگل چقدر است؟ با فرمول و محاسبه. 13- بوم شناسي و هرم انرژي را تعريف كنيد؟ 14- الف- دو مورد استفاده از پوسيدگي را بنويسيد؟ ب- در روش موميايي شدن چرا در جسد پوسيدگي رخ نمي دهد؟ 15- چهار روش نگهداري غذا را فقط نام ببريد؟ 16- الف- باكتريهاي شوره زدا چه نقشي در چرخه نيتروژن دارند؟ ب- كدام گروه از باكتريها خاك را از نظر نيترات غني مي كنند؟فقط نام ببريد. 17- چرا خوردن غذاهاي گياهي براي انسان به صرفه است ؟ 18- سه گروه از عوامل مهم كه در پوسيدگي نقش دارند را نام ببريد؟ 19- الف) عوامل اصل موثر در تعداد افراد جمعيت كدامند؟ ب) براي تنظيم جمعيت انساني كنترل كدام عامل راحت تر است ؟ 20- پروتئين هاي بدن جانداران پس از دفع يا مرگ طي چه مراحلي به نيترات معدني تبديل مي شود؟ 21- چرا بايد غذاي يخ زده را بلا فاصله پس از ذوب شدن مصرف كرد؟ 22- گونه را تعريف كرده و يك مثال از گونه غالب به همراه اكوسيستم آن ذكر كنيد؟ 23- دو مورد از عوامل موثر در فرسايش خاك را بنويسيد؟ 24- از راههاي اتلاف انرژي در موجودات مصرف كننده دو مورد را بنويسيد؟ 25- چرا هرم انرژي ، هرم ماده نيز به شمار مي رود؟ 26- فرايند پوسيدگي را تعريف كنيد؟ 27- بخش هاي سخت بدن يك جانور سريع تر تجزيه مي شود يا بخش هاي نرم ، براي هر بخش مثالي بزنيد. 28- براي جلوگيري از پوسيدگي انگور آن را به كشمش تبديل مي كنند، چگونه اين كار مانع فساد آن مي شود؟ 29- باكتريهاي تثبيت كنندة نيتروژن كه در ريشة گياه نخود زندگي مي كنند چگونه باعث افزايش نيترات خاك مي شوند؟ 30- انسان ، امروزه در مقايسه با قرنها ي گذشته از رشد و سلامت بهتري برخوردار است . اين امر ناشي از تغيير محيط است يا وراثت؟( به چه دليل) 31- الف- چرا نمي توان خورشيد را در زنجيرة غذايي قرار داد؟ ب- به چه علت سير انرژي در طبيعت به صورت هرمي است. 32- وارد شدن تركيبات فسفردار يا نيتروژن دار به آب چگونه موجب مرگ آبزيان مي شود؟ 33- نمك سود كردن چگونه از فاسد شدن غذا جلوگيري مي كند؟ 34- نقش باكتريهاي شوره گذار در چرخة نيتروژن چيست؟ 35- چرا به زمين هاي كشاورزي نبايد بيش از حد آب داد؟2علت را بنويسيد؟ 36- بازده تبديل انرژي در گياهان و تراكم جمعيت را تعريف كنيد؟ 37- هر اكوسيستمي فقط مي تواند نيازهاي تعداد معيني از جانداران را برآورده كند مهمترين عواملي را كه اين توانايي را محدود مي كنند بنويسيد؟ 38- علت گرم شدن هواي كرة زمين چيست؟ 39- جمعيت و چرخة مواد را تعريف كنيد؟ 40- توالي و اكولوژي را تعريف كنيد؟ 41- كدام باكتريها مسؤل تغييرات زير هستند : الف- تبديل نيتروژن هوا به پروتئين ب- تبديل نيترات به آمونياك 42- الف- در كداميك از روش هاي نگه داري غذا ميكروبها كشته نمي شوند ؟ ب- مشكل استفاده از روش پرتودهي چيست؟ 43- دو شرط از شرايط لازم براي پوسيدگي را نام برده و يكي از موارد اهميت پوسيدگي را نيز بنويسيد؟ 44- چرا در يك زنجيرة غذايي تمام انرژي نهفته در گياه سبز به آخرين مصرف كننده نمي رسد؟ 45- علت بوي بد حاصل از جسد در حال تجزيه جانداران چيست؟ 46- منظور از متراكم شدن مواد در زنجيرهاي غذايي چيست؟ مثال بزنيد؟ 47- استفاده از روش چارچوب را در نمونه برداري توضيح دهيد. 48- گونة شاخص و كنام را تعريف كنيد؟ 49- علت توليد گرما و بوي بد در محل پوسيدگي را بنويسيد؟ 50- از جمله مواردي كه زندگي بشر امروز را تهديد مي كند 2 مورد را بنويسيد؟ 51- چرا نمونه هايي مثل مار و عقرب را در الكل نگهداري مي كنند؟ توضيح دهيد. 52- بنظر شما آيا در سال 2050 ميلادي تراكم جمعيت ايران تغيير مي كند؟ توضيح دهيد. 53- منبع طبيعي چيست؟ 54- بهترين را ه كنترل افزايش جمعيت چيست؟ سوالات امتحاني فصل 8 1- شكل ساده اي از باکتري رسم کنيد : 2- چگونگي عمل اينترفرون را بنويسيد؟ 3- دو راه استفاده از ويروسها توسط زيست شناسان را بنويسيد؟ 4- پوست و لايه هاي مخاطي در دفاع از بدن عليه بيماريزاها چگونه عمل مي كنند و چرا گاهي در انجام اين عمل موفق نيستند؟ 5- الف- باكتريهاي انگل چگونه تغذيه مي كنند؟ ب- توليد مثل باكتريها را بنويسيد؟ 6- پيكر هر ويروس از چه اجزايي ساخته شده است ؟ 7- گلبولهاي سفيد به چند گروه تقسيم مي شوند؟ نام ببريد. 8- طرح کتاب يك باكتري را نشان مي دهد (شكل 5-8 ص101) الف- نام بخش هاي شماره گذاري شده را بنويسيد. ب- كدام بخش يا بخش ها در همة‌انواع باكتريها وجود دارند؟ 9- شكل يك ويروس را رسم و نامگذاري كنيد 10- الف- مفهوم عبارت ويروس ميزبان اختصاصي دارد را بنويسيد؟ ب- ويروسها پس از ورود به سلولهاي ميزبان چگونه آنها را آلوده مي كنند؟ 11- الف- گلبولهايي كه با ترشح پادتن و گلبولهايي را كه با ايجاد پاهاي كاذب با ميكروبها مبارزه مي كنند را فقط نام ببريد. ب- چگونگي استفاده از پرتو درماني را بنويسيد؟ 12- الف- چرا باكتريها هاگ سازي مي كنند. ب- عمر هاگ باكتريها چه مدت است ؟ ج- اين هاگ در چه بخشي از باكتري تشكيل مي شود. د- يك باكتري معرفي كنيد كه هاگ توليد مي كند. 13- دو مورد از موارد استفاده ويروسها را بنويسيد و روش استفاده در هر مورد را ذكر كنيد. 14- آيا ميكروبهاي ساپروفيت هم مي توانند باعث بيماري زايي شوند ؟ با ذكر مثال توضيح دهيد. 15- در هنگام آلوده شدن سلول به ويروس كدام بخش ويروس وارد سلول مي شود؟ 16- لنفوسيت ها و فاگوسيت ها هر يك به چه روشي با ميكروبها مبارزه مي كنند؟ 17- منحني فعاليت ص 106 را تفسير كنيد. 18- پيكر هر ويروس از يك بخش ----و يك -----درست شده است . 19- اين جمله را تفسير كنيد. ويروسها انگل اجباري درون سلولي هستند. 20- الف- باكتريها به سلول گياهي شبيهند يا به سلول جانوري ؟چرا؟ 21- به كدام باكتريها ساپروفيت مي گويند؟ 22- الف- ويرس ايدز به كدام بخش بدن آسيب مي رساند ؟ ب- كدام دسته از گلبولهاي سفيد پادتن ترشح مي كنند؟ 23- شكل ساده اي از يك باكتري را رسم و نامگذاري كنيد. 24- چرا باكتري عامل كزاز براي مدتها در محيط زنده مي ماند؟ 25- باكتريهاي ساپروفيت را از لحاظ تغذيه با باكتريها ي انگل مقايسه كنيد. 26- نقش لنفوسيت ها را در ايمني بدن بنويسيد . 27- الف – دفاع بدن در برابر ويروس چگونه انجام مي شود . ( توضيح دهيد) ب- واكسن چيست؟ 28- چرا با وجود تكثير سريع باكتريها تعداد آنها از حد معيني زياد نمي شود ؟ 29- دو ويژگي ويروسها را نام برده و بنويسيد چرا ويروس ايدز خطرناكتر از ويروسهاي ديگراست ؟ 30- اگر زمان لازم براي تقسيم يك باكتري به دو باكتري 20 دقيقه باشد بعد از يك ساعت از يك باكتري چه تعداد باكتري ايجاد مي شود؟ 31- منظور از عمل اختصاصي پادتن ها چيست؟ منبع : وبلاگ محسن نجف آباديان

:: بازدید از این مطلب : 230
|
امتیاز مطلب :
|
تعداد امتیازدهندگان :
|
مجموع امتیاز :
تاریخ انتشار : | نظرات ()