ه نام خدا
رد شدن نظريه خلق الساعه (پيدايش خودبخودي ماده زنده از ماده ي غير زنده)
توسط لويي پاستور
مختصري در رابطه با پاستور :
لويي پاستور دانشمند ، پزشك ، شيميدان ، زيست شناس و باكتري شناس بزرگ فرانسوي در دهكده ي دل (Dole) ناحيه ي ژورا زاده شد .
او در دوران كودكي هيچگونه هوش زيادي از خود نشان نمي داد ولي بسيار كوشا و بردبار بود. به خاطر اينكه از استادان خود پرسش هاي شگفت آوري مي كرد ، از گروه شاگردان نخبه و ارزنده به شمار مي رفت .
پاستور در جهان به پدر ميكروبيولوژي (ميكروب شناسي) مشهور است . نام او در ميان انديشمندان و نيكوكاران جهان ،هميشه به يادگار خواهد ماند .
آزمايشهاي مشهور پاستور كه منجر به باطل شدن نظريه خلق الساعه شدند :
آزمايش اول :
پاستور لوله اي شيشه اي برگزيد و درون آن مقداري پنبه قرار داد . سپس با كمك تلمبه اي ، مقداري هوا به درون لوله كشيد . سطحي از پنبه كه هوا از آنجا وارد لوله مي شد ، رفته رفته رو به تيرگي گذاشت تا اينكه به كلي سياه شد .
پاستور اين پنبه را در مخلوطي از اتر و الكل وارد ساخت و آنچه را كه در ته محلول رسوب كرده بود زير ميكروسكوپ ساده ي خود بررسي كرد .
در اين بررسي مشاهده كرد كه ذره هاي گوناگون گرد و غبار ،گرده هاي گل ها ، باكتري ها ي فراوان ، هاگهاي گوناگون و حتي تارهاي پشم در رسوب وجود دارد .
پاستور از نخستين آزمايش خود نتيجه گرفت :
هوا ميكروب هاي فراوان دارد .
آزمايش دوم :
پاستور مقداري آبگوشت كه در آن گوشت بدون چربي پخته و آب وجود داشت و محيط غذايي مناسبي براي ميكروب ها به شمار مي رفت را در شيشه ي دهانه بازي ريخت و آن را در مجاورت هوا قرار داد .
پس از چند روز آبگوشت گنديده شد . او آبگوشت گنديده را زير ميكروسكوپ ساده ي خود نگاه كرد و آن را پر از ميكروب يافت .
پاستور براي اينكه اطمينان حاصل كند كه ميكروب هاي هوا سبب گنديدگي آبگوشت شده اند ، مقداري از آبگوشت تازه را در شيشه ي دهانه باريكي ريخت و پس از جوشاندن ، دهانه ي شيشه را گرما داد تا گداخته شد و با اين كار دهانه ي آن را بست .
اين آبگوشت مدت ها بدون آنكه گنديده شود ، همچنان سالم باقي ماند . پاستور از اين آزمايش نتيجه گرفت :
جوشاندن آبگوشت ، ميكروبهاي هوا را كه عامل گنديدن آبگوشت هستند ،
از بين مي برد .
آزمايش سوم :
پاستور براي يافتن اطمينان بيشتر از اينكه ميكروب هاي هوا سبب آلوده شدن آبگوشت شده اند ، يك بالون انتخاب كرد و در آن آبگوشت ريخت و جوشاند . سپس ظرف و آبگوشت جوشيده ي درون آن را توسط يك لوله ي خميده ، در معرض هوا قرار داد .مدت ها گذشت و فسادي حاصل نشد . در اين آزمايش ، لوله ي خميده ، مانع ورود ميكروب هاي زنده ي هوا به درون آبگوشت شده بود .
سپس پاستور با خم كردن ظرف ، مقداري از آبگوشت را وارد لوله ي خميده ي متصل به ظرف آبگوشت كرد . سپس اين آبگوشت موجود در لوله را با خم كردن مجدد ظرف ، به ظرف آبگوشت برگرداند . پس از مدتي آثار فساد و گنديدگي در آبگوشت ظاهر شد .
پاستور نتيجه گرفت :
آبگوشت خودبخود گنديده نمي شود ، بلكه ميكروبهايي كه در ناحيه خميده لوله قرار داشته اند باعث گنديدن آبگوشت شده اند .
مقاومت مخالفان پاستور :
معتقدين به خلق الساعه به آزمايشهاي پاستور اين ايراد را وارد كردند كه :
گرما دادن آبگوشت شرايط محيطي لازم براي خلق الساعه را از بين مي برد . و اگر گرما وجود نداشته باشد ، حتما همه ي ميكروب ها به وجود خواهند آمد .
پاستور براي رفع اين ايراد آزمايشي ديگر انجام داد كه به آزمايش چهارم پاستور مشهور است . با اين آزمايش ديگر شكي باقي نماند كه نظريه خلق الساعه باطل است .
آزمايش چهارم :
پاستور ظرفي شيشه اي مطابق شكل تهيه كرد . اين ظرف را قبلا گرما داد تا بدون ميكروب شود . سپس دهانه ي بالايي آن را از پنبه ي استريل (بدون ميكروب) پر كرد . نوك تيز لوله و پهلوي شيشه را با الكل پاك كرد و پوست گردن اسبي را هم با الكل پاك كرد . سپس نوك تيز شيشه را به سياهرگ گردن اسب فرو كرد و كاري كرد كه سر آن بشكند . (كاري شبيه توليد سوزن سرنگ) .
پاستور از بالاي پنبه هواي درون شيشه را با تلمبه بيرون كشيد .در نتيجه ي بيرون كشيده شدن هواي شيشه و ايجاد خلاء نسبي ، خون سياهرگ گردن اسب به درون شيشه سرازير شد . هنگامي كه مقدار كافي خون اسب درون شيشه جمع شد ، پاستور با احتياط لوله ي نوك تيز را از گردن اسب بيرون آورد و بلافاصله نوك لوله را يست .
خون درون شيشه مدت ها بدون آنكه گنديده شود بلقي ماند و حال آنكه اگر خون در مجاورت هوا قرار مي گرفت فوراً فاسد مي شد .
پاستور در آزمايش چهارم بدون گرما دادن خون مانع آلوده شدن آن به ميكروب شد و ثابت كرد :
خون خودبخود ميكروب (موجود زنده) توليد نمي كند .
تهيه و تنظيم :
حميد رضا اويسي
نقاشي :
حميد رضا اويسي
ششم مهر ماه سالروز درگذشت لويي پاستور دانشمند فرانسوي بر همه دوستداران او تسليت باد
| آرشيو نظرات | موضوع : سوالات تشريحي سال اول نوشته شده توسط حميد رضا اويسي
سر فصل هاي کتاب علوم زيستي : سال اول دبيرستان، علوم زيستي و بهداشت
چهارشنبه سوم مرداد 1386 ( 3 بعد از ظهر )
سر فصل هاي کتاب علوم زيستي :
سال اول دبيرستان، علوم زيستي و بهداشت
براي مشاهده روي ادامه مطلب کليک کنيد
| آرشيو نظرات | موضوع : سوالات تشريحي سال اول نوشته شده توسط حميد رضا اويسي ادامه مطلب ... |
نمونه سوالات امتحاني علوم زيستي و بهداشت سال اول دبيرستان
جمعه دوازدهم اسفند 1384 ( 10 قبل از ظهر )
نمونه سؤالات امتحاني فصل اول
1-آزمايش كنترل شده را تعريف كنيد؟
2- آزمايش ساده اي مورد نظريه خلق ا لساعه(پيدايش خود به خودي موجودات زنده )بنويسيد؟
3- روش علمي براي چه موضوعاتي به كار مي رود؟
4- فرضيه را تعريف كنيد در علوم تجربي چگونه يك فرضيه تأييد يا رد مي شود؟
5- فرانچسكو ردي از آزمايش هاي خود چه نتيجه اي گرفت؟
6- منظور از روش علمي چيست؟
7- چند سال قبل در يكي از رودخانه هاي شمال تعداد زيادي ماهي تلف شدند،دو فرضيه در مورد علت مرگ ماهيها بنويسيد؟
8- آزمايش هاي كنترلي ردي را بيان كنيد ؟
9- علوم زيستي را تعريف كنيد و دو گروه اصلي آن را بنويسيد؟
10- دو درس مهمي كه دانشمندان بعد از ون هلمونت ازاو گرفته چه بود؟
11- روش علمي را تعريف كنيد و مراحل آن را بنويسيد؟
12- هنگام انجام آزمايش ،بايد همه ي متغييرها به جز يكي از مورد آزمايش است ،ثابت باشد،اين كار چه لزومي دارد؟
13- نظريه خلق الساعه چيست ؟يك مثال بياوريد؟
14- شش مرحله از مراحل روش علمي را به ترتيب بنويسيد؟
15- در روش علمي پس از فرضيه سازي كدام مرحله قرار دارد؟
16- يك مثال از خطاي شنوايي و يك مثال از خطاي بينايي را بنويسيد؟
17 – پژوهشهاي علوم زيستي كاربردي به چه منظور استفاده مي شود؟
17- چرا محققان معمولاًًكار خود را از صفر شروع نمي كنند؟
18- چرا نمي توان پاسخ همه ي پرسشها را با روش علمي بدست آورد؟
20-در آزمايش ها ردي مراحل اول و دوم روش علمي را بنويسيد؟
21- فرضيه ردي در مورد پيدايش مگسها بنويسيد؟
نمونه سوالات امتحاني فصل 2
1- مهمترين تفاوت موجودات زنده و غير زنده چيست؟
2- آيا غشاء خاصيت نفوذپذيري انتخابي دارد؟
3- يك نقش ديواره سلولي را بنويسيد؟
4- چه بخشي از سلول سبب استحكام بخشيدن به سلول است؟
5- اندامكهاي سلولي كه به ترتيب نقش آنها آزادسازي انرژي و پروتئين سازي است را نام ببريد؟
6- مادة اصلي كروماتين چه نام دارد؟
7- آيا تعداد كروموزومهاي سلولها عصبي انسان با سلول پوست انسان برابر است؟
8- تقسيم هسته سلول را چه مي نامند؟
9- نتيجه از كار افتادن فرايندهاي كنترل كننده تقسيم سلولي چيست؟
10- كروموزوم، تومور، اندام و سانترومر را تعريف كنيد؟
11- براي هر يك از ساختارهاي زير حداقل يك وظيفه را ذكر كنيد.
الفـ ميتوكندري ب ـ ريبوزوم ج- ديوارة سلولي د- كلروپلاست
12- چرا بيشتر ريبوزومهاي روي شبكة آندوپلاسمي چسبيدهاند؟
13- در ساختار كروماتين چه موادي شركت دارند؟
14- سه اصل نظريه سلولي را بنويسيد؟
15- چگونه يك سلول، سلولهاي مجاور خود و مواد موجود در محيط را شناسايي مي كند؟
16- مادة قرمز رنگ در كداميك از اندامكهاي چغندر قرمز وجود دارد و اين ماده رنگي در چه صورتي از سلولهاي چغندر قرمز خارج مي شود؟
17- هسته از چه بخشهايي ساخته شده است، فقط نام ببريد؟(4مورد)
18- اندام چيست؟(با ذكر دو مثال)
19- نقش واكوئل و ليزوزم را در سلول بنويسيد؟
20- فرق ديوارة سلولي و غشاي پلاسمايي را بنويسيد؟
21-هر يك از اعمال بر عهدة كدام بخش سلول است؟
الفـ ترشح مواد به خارج از سلول ب- آزاد كردن انرژي مواد
ج- انجام فتوسنتز و غذاسازي د- ساختن پروتئين
22-انواع تومور را نام برده و يك تفاوت آنها را بنويسيد؟
23- دو تفاوت ميان سلول جانوري و گياهي را بنويسيد؟
24- محل كروماتين و ميتوز را تعريف كنيد؟
25- تومور، كروماتين و ميتوز را تعريف كنيد؟
26- اجزاي اصلي سلول را نام ببريد؟
27- اندام را تعريف كنيد و يك مثال بزنيد؟
28- وظايف شبكة آندوپلاسمي در سلول چيست؟
29- در زمان تقسيم، رشته كروماتين با چه تغييراتي به كروموزم تبديل مي شود؟
30- محل اتصال دو كروماتيد يك كروموزم چه نام دارد؟
31- انواع تومور را نام ببريد؟
32- شكل يك كروموزم را رسم و بخشهاي مختلف آنرا نامگذاري كنيد؟
33- از وظايف ديواره سلول در گياهان 3مورد را ذكر كنيد؟
34- هر يك از وظايف زير به عهده كدام بخش سلول است؟
الف- شناسايي سلولهاي مجاور ب- ترشح مواد به خارج از سلول
35- سلولي داراي 6 جفت كروموزم است اگر اين سلول تقسيم ميتوز را انجام دهد.
الف- چند سلول بوجود مي آيد ؟
ب- هر يك از سلوهاي حاصل چند عدد كروموزم خواهند داشت؟
36- منظور از اسكلت سلولي چيست؟
37- پروتئين سازي و تجزيه مواد هر كدام بر عهدة كدام بخش سلول است؟
نمونه سؤالات امتحاني فصل 3
1-هر يك از مواد زير جز, كدام گروه از تركيبات آلي هستند ؟
ـ گليكوژن ـ تري گليسريد ـ آنزيم ـ DNA ـ سلولز.
2- واحدهاي سازنده ي نشاسته ، پروتيين و تري گليسريد چيست ؟
3- الف : آنزيم را تعريف كنيد ؛
ب: معروفترين نوع ليپيدها را نام ببريد ؛
ج: بخش اصلي ديواره ي سلولي در گياهان از چه ماده اي است ؟
4- الف: واحد سازنده ي پروتيين ها چه نام دارد ؟
ب: سوخت رايج سلول هاي بدن چه نام دارد ؟
ج: محل ذخيره ي گليكوژن در بدن ، چه اندامي است ؟
5-چرا ساكارز و نشاسته را در يك گروه از تركيبات شيميايي قرار مي دهند ؟
6-پلي ساكاريدي كه مخصوص سلول هاي جانوري و قارچ هاست چه نام دارد ؟
7-براي چربي ها و پروتيين ها يك وظيفه در بدن ما ذكر كنيد .
8-دو ماده ي آلي و دو ماده ي معدني را بنويسيد .
9-چرا سرعت بيشتر واكنش ها در دماي بالاتر از Cْ45 كاهش مي يابد ؟
10- تفاوت ساختماني سلولز و نشاسته را بنويسيد و طرح ساختماني اين دو را رسم كنيد.
11- اگر به يك سيب زميني مقداري معرف لوگول اضافه كنيم رنگ آن چه تغييري مي كند ؟
12- سه نقش مهم پروتيين ها در بدن بنويسيد .
13- چهار گروه مهم مواد آلي را در بدن بنويسيد.
14- آنزيم ها جز, كدام گروه از مواد آلي هستند ، چرا آ نزيم ها عمل اختصاصي دارند ؟
15- سه گروه اصلي هيدرات هاي كربن را نام برده و از هر كدام يك مثال بيابيد .
16- اجزاي سازنده ي تري گليسريد را بنويسيد و يك نقش مهم ليپيدها را نام ببريد .
17- گليكوژن در بدن ما در چه اندام هايي ذخيره مي شود ؟
18- واحد سازنده پروتيين ها وگليكوژن به ترتيب ……….و…………مي باشد.
19- از تجزيه ي يك تري گليسريد چه مولكول هايي حاصل مي شود ؟ نام ببريد.
20- چرا دماي بالا براي موجودات مضر است ؟
نمونه سوالات امتحاني فصل 4
1- ماده ي سبزموجود درگياه چه نام دارد؟
2- چرا برگ سبزگياه اندام اصلي فتوسنتزكننده مي باشد؟
3- يك نقش رگبرگ ويك نقش كوتيكول رابنوبسيد؟
4- درگياهان براي تبديل گلوكزبه پروتئين چه عنصري لازم است؟
5- تركيبات نيتروژن دارخاك چگونه تامين ميگردد؟
6- با طراحي آزمايشي تاثيردما برشدت فتوسنتز را تحقيق كنيد؟
7-گياهان گلوكز را به صورت چه مولكولي ذخيره مي كنند؟
8- چگونه مي توان شدت فتوسنتزرادريك گياه افزايش داد؟
9- سلولهاي نگهبان روزنه دركداميك ازلايه هاي برگ فراوانترهستند؟
10- موادخامي كه درفرايندفتوسنتزمصرف مي شوندرانام ببريد؟
11- دوتفاوت سلولهاي نگهبان روزنه باديگرسلولهاي اپيدرمي چيست؟
12- ماده ي آغازكننده ي واكنش هاي فتوسنتزي درگياهان سبزرانام ببريد؟
13-كوتيكول و ميانبرگ راتعريف كنيد؟
14-كارآوندهاي آبكشي رادرگياهان سبزبيان نماييد؟
15- افزايش غلظت(كربن دي اكسيد)درهواچه تاثيري برروي شدت فتوسنتزمي گذارد؟
16- مهمترين محصول قندي فرايندفتوسنتزچه قندي است؟
چرااين قندساخته شده براي انباشته شدن درگياه مناسب نيست؟
17- آياگياهاني كه داراي برگهاي قرمزهستندفتوسنتزانجام مي دهند؟چرا؟
18- چراگياهان آكواريم موجب جلوگيري ازمرگ ماهي هامي شوند؟
19- كوتيكول چيست؟دونقش آن رابنويسيد؟
20- چراهمه ي فتوسنتزكنندگان ابزي حداكثرتاعمق صدمتري آب مي توانندزندگي كنند؟
21- فتوسنتزراتعريف كنيدوموادخامي كه مصرف مي شودرانام ببريد؟
22- هريك ازبخشهاي زير در برگ چه كاري انجام مي دهند؟
الف ـ سلولهاي نگهبان روزنه ب ـ كوتيكول ج ـ رگبرگ
23-گياهان براي تبديل كردن گلوكزبه پروتئين به چه عنصري نيازدارند؟آن راچگونه به دست مي آورند؟
24-چگونه مي توان شدت فتوسنتزرادريك گياه افزايش داد؟
25- چه بخشي ازبرگ نقش استحكامي دارد؟
26- ازعوامل محيطي موثربرشدت فتوسنتزدوموردرابنويسيد؟
27- چرابعضي ازسيب زميني هاسبزرنگ هستند؟
28- به نظرشماچراتعدادماهي درآبهايي كه جلبكهاي سبزبيشتري داردفراوانتراست؟
29- دوماده راكه طي فتوسنتزمصرف مي شوندرابنويسيد؟
30- نمودارزيراثردمابرشدت فتوسنتزرا نشان مي دهد.منحني راتفسيركنيد؟
نمونه سوالات امتحاني فصل5
1- به سوالات زير به اختصار جواب دهيد.
- غذا نياز ما را به……….و ………تامين ميكند.
- قند ميوه ……… و قند شير………ميباشد.
- چرا گوارش مولكول نشاسته پس از پخته شدن سيبزميني آسانتر است؟
- يكي از منابع تامين كننده آب بدن را بنويسيد؟
- يك نقش سديم و يك نقش كلسيم را در بدن بنويسيد؟
- علت بيماريهاي كواشيوركور، شبكوري، اسكوروي، كريتينيسم ، پلاگر و بربري چيست؟
- كمبود چه عناصري به ترتيب باعث آنمي مي شود؟
- مصرف سيكلاماتها چه عوارضي به دنبا ل دارد؟
2ـ الياف، آميلوپلاست ، لايه مياني و اسيدهاي آمينه اساسي را تعريف كنيد؟
3ـ هر يك از بيماريهاي زير به علت كمبود چه ماده اي در بدن ايجاد مي شود؟
الف) كواشيوركور ب) گزروفتالمي ج) اسكوروي د)گواتر
4- دو مورد از اعمال سديم را در بدن بيان كنيد؟
5- دو تفاوت چربيهاي گياهي با چربيهاي جانوري را بنويسيد؟
6ـ نقش محافظت كنندهها در مواد غذايي چيست؟
7- الف- قند موجود در شير چيست؟ ب- هورموني كه توسط تيروئيد ترشح مي شود چه نام دارد؟
ج – تفاوت پروتئين شير با پروتئين گوشت چيست؟
8- كمبود هر يك از مواد غذايي زير چه نوع بيماريهايي در بدن ايجاد مي كند.
الف- آهن بـ نياسين ج- كلسيم دـ ويتامين B1
9- آميلوپلاست چيست؟
10- تجمع چربي در زير پوست چه فوايدي دارد؟ (دو مورد)
11- دو نقش هورمون تيروكسين در بدن انسان را بنويسيد و كمبود اين هورمون در دوران كودكي و همچنين در دوران بزرگسالي چه بيماريهايي را بوجود ميآورد ؟
12- كمبود و ازدياد چه نوع تركيبات آلي و معدني سبب بروز اين بيماريها مي شود بنويسيد؟
الف- كواشيوركور ب- كم خوني ت- بري بري پ- سخت شدن كبد
ج-راشيتيسم ح - شب كوري
13 – دو نقش كلسيم را در بدن بنويسيد؟
14- اسيد آمينة اساسي چيست؟
15- منابع ويتامين D را بنويسيد؟
16- فقدان ويتامين D در بدن چه بيماري ايجاد مي كند؟
17- كمبود هر يك از مواد زير چه بيماري در بدن ايجاد مي كند؟
الف- ويتامينB1 ب- پروتئين ج- يد دـ آهن
18- فوايد استفاده از غذاهاي داراي سلولز چيست؟( دو مورد)
19- نوع قند موجود در شير و ميوهها را بنويسيد؟
20- گزروفتالمي در اثر كمبود چه ويتاميني به وجود ميآيد و علائم آن چيست؟
21- علت بيماريهاي كواشيوركور، راشيتيسم، شبكوري، و بربري را فقط نام ببريد؟
22- كلسترول چيست؟ در چه صورت باعث بيماري قلب و رگها مي شود؟
کلسترول در چه مادة غذايي به فراواني يافت مي شود؟
23- اصطلاحات زير را تعريف كنيد.
الفـ اسيد آمينه اساسي بـ تيروكسين ج- گلوتاماتمونوسديم
24- نقش هر يك از مواد زير را در بدن بنويسيد؟ (براي هر كدام ذكر دو مورد كافي است)
الف ـ سديم ب- كلسيم جـ ويتامينA دـ ويتامين C
25- يك مثال براي غذاهايي كه موارد زير را دارند بنويسيد؟
الفـ لاكتوز بـ كلسيم ج ـ سلولز دـ پروتئين مايع
26- علت بيماري پلاگر چيست؟
27- دو علت براي نرمي استخوان بنويسيد؟
28- جمله زير را تفسيركنيد.
(مقدار پروتئيني كه در هر مادة غذايي وجود دارد با ميزان مناسب بودن پروتئين هاي آن غذا براي رشد و ترميم دو موضوع جداگانه و غير مرتبط هستند).
29- اعمال ويتامين A را در بدن بنويسيد؟
30- منظور از رژيم غذايي مناسب چيست؟ مختصراً توضيح دهيد.
31- علت بيماري راشيتيسم و آسكوروي چيست؟
32- ويتامينها براي ايفاي نقش خود بايد بصورت ……..باشد.
33- وجود سلولز در غذاها به مقدار مناسب لازم ميباشد. علت را بنويسيد؟
34- محل توليد هورمون تيروكسين را نوشته، بيان كنيد در ساختمان اين هورمون چه عنصري بكار رفته است؟
35- علت تغيير رنگ ميوهها ي بريده شده مثل سيب و قند شدن روغن چيست؟
36- افزايش كلسترول ، احتمال ابتلاء به چه بيماريهايي را افزايش ميدهد و نيز نقش چربيها را در بدن بنويسيد؟
37- در بدن انسان براي هر يك از موارد زير نقشي را بنويسيد؟
الف)كلسيم ب)آهن ج ) ويتامينA د) ويتامينC
38- چرا مصرف روغنهاي گياهي بهتر از جانوري است؟
39- از افزودنيهاي غذايي محافظت كنندهها چه نقشي دارند؟
40- از ويتامينهاي محلول در چربي دو مثال بزنيد؟
41- الف- قند موجود در شكر چه نام دارد.
ب- بيماري خشكي و ضخيم شدن قرينه چشم چه نام دارد؟
42- الياف چيست و بيشتر در كدام گروه از غذاها وجود دارد؟
43- كم خوني يا آنمي چگونه ايجاد مي شود علايم اين بيماري را بنويسيد؟
44- از دو افزودني غذايي گلوتاماتمونوسديم و سيكلامات هر يك به چه منظوري استفاده مي شود؟
45- آيا كلسترول اساساً مادة مضري است ؟ توضيح دهيد.
46- چرا هويج براي سلامتي ما مفيد است؟
47- مصرف هر يك از موارد زير چه عوارضي براي بدن انسان دارد.
الف- سيكلاماتها ب- مصرف بيش از حد ويتامين D
48- چرا پس از پخته شدن آميلوپلاست، گوارش آن آسانتر است؟
سوالات امتحاني فصل 6
1- چه افرادي در گروه خوني O قرار مي گيرند . مواد موجود در سرم خون اين افراد را بنويسيد.
2- عمل لقاح را تعريف كنيد و حاصل آن چه سلولي است ؟
3- سلولهاي جنسي انسان داراي چند كروموزم است و هدف از تقسيم ميوز را بنويسيد؟
4- الف – DNA مواد لازم براي همانند سازي خود را از كجا فراهم مي آورد؟
ب- وظيفة انتقال صفات ارثي با چه مولكولي است و اين مولكول در چه بخشي از سلول جنسي قرار دارد.
ج – چرا دو سلول دختر حاصل از تقسيم ميوز كاملا شبيه سلول مادر هستند.
5- انواع بازهاي آلي در مولكول DNA را بنويسيد؟
6- چرا در ادارة پليس از انگشت نگاري به عنوان يك روش مطمئن در تشخيص مجرمان استفاده مي شود.
7- سلولهاي حاصل از تقسيم ميوز چه تفاوتي با ديگر سلولهاي بدن دارند؟
8- جدول تعيين گروه خوني را رسم كنيد؟
9- سلولهاي حاصل از تقسيم ميتوز در انسان هر كدام چند عدد كروموزم دارند؟
10- در همانند سازي DNA چرا دو رشته حاصل كاملا شبيه به هم هستند.
11- كدام مولكول قادر به همانند سازي خود مي باشد ؟ واحد سازندة اين مولكول چيست؟
12- شكل يك كروموزم را رسم كرده و بخش هاي مختلف آن را نام گذاري كنيد؟
13- اگر خون فردي با هر دو سرم ضد A و ضدB لخته شود . گروه خوني وي چيست ؟چرا؟
14- دو اختلاف اساسي سلول جنسي نر و ماده را در انسان بنويسيد؟
15- الف- كدام گروههاي خوني داراي مادة A بر روي گلبولهاي قرمز خود هستند؟
ب- محل اتصال دو كوماتيد يك كروموزم چه نام دارد.
16- الف- محل اثر هورمون رشد كجاست ؟
ب- اين هورمون از كجا ترشح مي شود ؟
17- اگر سلولي 10 کروموزومي داشته باشيم و اين سلول تقسيم ميوز را انجام دهد چند سلول جديد ايجاد مي كند و هر سلول جديد چند كروموزم خواهد داشت.
18- هر نوكلئوتيد از چه اجزايي ساخته شده است؟
19- سلولي داراي 6 جفت كروموزم است اگر اين سلول تقسيم ميوز انجام دهد.
الف- چند سلول جديد به وجود مي آورد. ب- هر سلول جديد چند كروموزم خواهد داشت.
20- اگر خون فردي با سرم ضد B رسوب دهد:
الف- نوع گروه خوني اين فرد چيست؟ ب- در سرم خون او چه ماده اي وجود دارد؟
21- الف – تقسيم ميوز در چه اندامهايي و به چه منظور صورت مي گيرد؟
ب- ساده ترين راه براي ايجاد صفات در جانداران كدام است.
22- يك رشته كروماتين از------- و -------- تشكيل شده است .
23- ساختمان مولكول DNA را توضيح دهيد و بنويسيد پيام هاي DNA براي ساخته شدن پروتئين ها چگونه به سيتوپلاسم مي رسد؟
24- گروه خوني شخصي A مي باشد الف- نوع مادة روي گلبولهاي قرمز و مادة موجود در سرم او چيست؟ ب- اگر به اين شخص خون B تزريق شود چه پيامدي خواهد داشت؟چرا؟
25- يك شباهت و يك تفاوت اسپرم و تخمك انسان را بنويسيد؟
26- اگريك مولكول DNA هزار نوكلئوتيد داشته باشد . و 20 درصد آن Tباشد، چه تعداد آن Gخواهد بود؟
27- چرا هسته خرما را اگر در مناطق جنوبي ايران بكاريم درخت خرما به عمل مي آيد اما كاشتن همان هسته در اراك بي نتيجه است.
28- خصوصيات ارثي چگونه و توسط چه مولكولي از والدين به فرزندان انتقال مي يابند؟
29- با ذكر مثال تاثير محيط در بروز صفات را بنويسيد؟
30- ارتباط بين نسلها توسط چه سلولي و در طي چه عملي برقرار مي شود؟
31- واحد ساختمانيDNA را نام برده و مشخص كنيد هر يك از اين واحدها از چه بخش هايي درست شده اند؟
32- دو عامل موثر بر ايجاد صفات را نام برده و بنويسيد چرا هستة خرما در مناطق سردسير رشد نمي كند؟
سوالات امتحاني فصل 7
1- تجزيه كنندگان چگونه با عث پوسيدگي مي شوند؟
2- چرا جسد ماموت ها هزاران سال سالم باقي مانده است ؟
3- از راههاي نگهداري غذا انجماد را تعريف كنيد؟
4- علت گرم شدن هوا و عواقب خطرناك آن را توضيح دهيد؟
5- شبكه غذايي ، تراكم جمعيت ، منبع طبيعي و جايگزيني را تعريف كنيد؟
6- با ذكر مثال بنويسيد چگونه تغيير گياهان اكوسيستم موجب تغيير جانوران آن مي شود؟
7- الف- به طور خلاصه بنويسيد چگونه نيترات موجود در خاك به پروتئين تبديل مي شود؟
ب- دو منبع توليد آمونياك در طبيعت را بنويسيد؟ و چه باكتريهايي اين آمونياك را به نيترات تبديل مي كند؟
8- زيستگاه و اكوسيستم را تعريف كنيد؟
9- الف- روش پاستوريزه كردن شير را شرح دهيد؟ ب- در پاستوريزه كردن كدام گروه از ميكروبها از بين مي روند؟
10- معمولا براي دوام بيشتر چوب رطوبت انرا مي گيرند اين كار چگونه باعث مقاومت در برابر پوسيدگي مي شود؟
11- در هر يك از تبديلات زير كدام گروه از باكتريها نقش دارند؟
الف- تبديل آمونياك به نيترات ب- تبديل نيترات به نيتروژن هوا
12- چنانچه تراكم جمعيت پرندگان يك جنگل 180 پرنده در هر كيلومتر مربع باشد و مساحت اين جنگل 600 كيلومتر مربع باشد تعداد كل پرندگان اين جنگل چقدر است؟ با فرمول و محاسبه.
13- بوم شناسي و هرم انرژي را تعريف كنيد؟
14- الف- دو مورد استفاده از پوسيدگي را بنويسيد؟
ب- در روش موميايي شدن چرا در جسد پوسيدگي رخ نمي دهد؟
15- چهار روش نگهداري غذا را فقط نام ببريد؟
16- الف- باكتريهاي شوره زدا چه نقشي در چرخه نيتروژن دارند؟ ب- كدام گروه از باكتريها خاك را از نظر نيترات غني مي كنند؟فقط نام ببريد.
17- چرا خوردن غذاهاي گياهي براي انسان به صرفه است ؟
18- سه گروه از عوامل مهم كه در پوسيدگي نقش دارند را نام ببريد؟
19- الف) عوامل اصل موثر در تعداد افراد جمعيت كدامند؟
ب) براي تنظيم جمعيت انساني كنترل كدام عامل راحت تر است ؟
20- پروتئين هاي بدن جانداران پس از دفع يا مرگ طي چه مراحلي به نيترات معدني تبديل مي شود؟
21- چرا بايد غذاي يخ زده را بلا فاصله پس از ذوب شدن مصرف كرد؟
22- گونه را تعريف كرده و يك مثال از گونه غالب به همراه اكوسيستم آن ذكر كنيد؟
23- دو مورد از عوامل موثر در فرسايش خاك را بنويسيد؟
24- از راههاي اتلاف انرژي در موجودات مصرف كننده دو مورد را بنويسيد؟
25- چرا هرم انرژي ، هرم ماده نيز به شمار مي رود؟
26- فرايند پوسيدگي را تعريف كنيد؟
27- بخش هاي سخت بدن يك جانور سريع تر تجزيه مي شود يا بخش هاي نرم ، براي هر بخش مثالي بزنيد.
28- براي جلوگيري از پوسيدگي انگور آن را به كشمش تبديل مي كنند، چگونه اين كار مانع فساد آن مي شود؟
29- باكتريهاي تثبيت كنندة نيتروژن كه در ريشة گياه نخود زندگي مي كنند چگونه باعث افزايش نيترات خاك مي شوند؟
30- انسان ، امروزه در مقايسه با قرنها ي گذشته از رشد و سلامت بهتري برخوردار است . اين امر ناشي از تغيير محيط است يا وراثت؟( به چه دليل)
31- الف- چرا نمي توان خورشيد را در زنجيرة غذايي قرار داد؟
ب- به چه علت سير انرژي در طبيعت به صورت هرمي است.
32- وارد شدن تركيبات فسفردار يا نيتروژن دار به آب چگونه موجب مرگ آبزيان مي شود؟
33- نمك سود كردن چگونه از فاسد شدن غذا جلوگيري مي كند؟
34- نقش باكتريهاي شوره گذار در چرخة نيتروژن چيست؟
35- چرا به زمين هاي كشاورزي نبايد بيش از حد آب داد؟2علت را بنويسيد؟
36- بازده تبديل انرژي در گياهان و تراكم جمعيت را تعريف كنيد؟
37- هر اكوسيستمي فقط مي تواند نيازهاي تعداد معيني از جانداران را برآورده كند مهمترين عواملي را كه اين توانايي را محدود مي كنند بنويسيد؟
38- علت گرم شدن هواي كرة زمين چيست؟
39- جمعيت و چرخة مواد را تعريف كنيد؟
40- توالي و اكولوژي را تعريف كنيد؟
41- كدام باكتريها مسؤل تغييرات زير هستند :
الف- تبديل نيتروژن هوا به پروتئين
ب- تبديل نيترات به آمونياك
42- الف- در كداميك از روش هاي نگه داري غذا ميكروبها كشته نمي شوند ؟
ب- مشكل استفاده از روش پرتودهي چيست؟
43- دو شرط از شرايط لازم براي پوسيدگي را نام برده و يكي از موارد اهميت پوسيدگي را نيز بنويسيد؟
44- چرا در يك زنجيرة غذايي تمام انرژي نهفته در گياه سبز به آخرين مصرف كننده نمي رسد؟
45- علت بوي بد حاصل از جسد در حال تجزيه جانداران چيست؟
46- منظور از متراكم شدن مواد در زنجيرهاي غذايي چيست؟ مثال بزنيد؟
47- استفاده از روش چارچوب را در نمونه برداري توضيح دهيد.
48- گونة شاخص و كنام را تعريف كنيد؟
49- علت توليد گرما و بوي بد در محل پوسيدگي را بنويسيد؟
50- از جمله مواردي كه زندگي بشر امروز را تهديد مي كند 2 مورد را بنويسيد؟
51- چرا نمونه هايي مثل مار و عقرب را در الكل نگهداري مي كنند؟ توضيح دهيد.
52- بنظر شما آيا در سال 2050 ميلادي تراكم جمعيت ايران تغيير مي كند؟ توضيح دهيد.
53- منبع طبيعي چيست؟
54- بهترين را ه كنترل افزايش جمعيت چيست؟
سوالات امتحاني فصل 8
1- شكل ساده اي از باکتري رسم کنيد :
2- چگونگي عمل اينترفرون را بنويسيد؟
3- دو راه استفاده از ويروسها توسط زيست شناسان را بنويسيد؟
4- پوست و لايه هاي مخاطي در دفاع از بدن عليه بيماريزاها چگونه عمل مي كنند و چرا گاهي در انجام اين عمل موفق نيستند؟
5- الف- باكتريهاي انگل چگونه تغذيه مي كنند؟
ب- توليد مثل باكتريها را بنويسيد؟
6- پيكر هر ويروس از چه اجزايي ساخته شده است ؟
7- گلبولهاي سفيد به چند گروه تقسيم مي شوند؟ نام ببريد.
8- طرح کتاب يك باكتري را نشان مي دهد (شكل 5-8 ص101)
الف- نام بخش هاي شماره گذاري شده را بنويسيد. ب- كدام بخش يا بخش ها در همةانواع باكتريها وجود دارند؟
9- شكل يك ويروس را رسم و نامگذاري كنيد
10- الف- مفهوم عبارت ويروس ميزبان اختصاصي دارد را بنويسيد؟
ب- ويروسها پس از ورود به سلولهاي ميزبان چگونه آنها را آلوده مي كنند؟
11- الف- گلبولهايي كه با ترشح پادتن و گلبولهايي را كه با ايجاد پاهاي كاذب با ميكروبها مبارزه مي كنند را فقط نام ببريد.
ب- چگونگي استفاده از پرتو درماني را بنويسيد؟
12- الف- چرا باكتريها هاگ سازي مي كنند. ب- عمر هاگ باكتريها چه مدت است ؟
ج- اين هاگ در چه بخشي از باكتري تشكيل مي شود. د- يك باكتري معرفي كنيد كه هاگ توليد مي كند.
13- دو مورد از موارد استفاده ويروسها را بنويسيد و روش استفاده در هر مورد را ذكر كنيد.
14- آيا ميكروبهاي ساپروفيت هم مي توانند باعث بيماري زايي شوند ؟ با ذكر مثال توضيح دهيد.
15- در هنگام آلوده شدن سلول به ويروس كدام بخش ويروس وارد سلول مي شود؟
16- لنفوسيت ها و فاگوسيت ها هر يك به چه روشي با ميكروبها مبارزه مي كنند؟
17- منحني فعاليت ص 106 را تفسير كنيد.
18- پيكر هر ويروس از يك بخش ----و يك -----درست شده است .
19- اين جمله را تفسير كنيد. ويروسها انگل اجباري درون سلولي هستند.
20- الف- باكتريها به سلول گياهي شبيهند يا به سلول جانوري ؟چرا؟
21- به كدام باكتريها ساپروفيت مي گويند؟
22- الف- ويرس ايدز به كدام بخش بدن آسيب مي رساند ؟
ب- كدام دسته از گلبولهاي سفيد پادتن ترشح مي كنند؟
23- شكل ساده اي از يك باكتري را رسم و نامگذاري كنيد.
24- چرا باكتري عامل كزاز براي مدتها در محيط زنده مي ماند؟
25- باكتريهاي ساپروفيت را از لحاظ تغذيه با باكتريها ي انگل مقايسه كنيد.
26- نقش لنفوسيت ها را در ايمني بدن بنويسيد .
27- الف – دفاع بدن در برابر ويروس چگونه انجام مي شود . ( توضيح دهيد)
ب- واكسن چيست؟
28- چرا با وجود تكثير سريع باكتريها تعداد آنها از حد معيني زياد نمي شود ؟
29- دو ويژگي ويروسها را نام برده و بنويسيد چرا ويروس ايدز خطرناكتر از ويروسهاي ديگراست ؟
30- اگر زمان لازم براي تقسيم يك باكتري به دو باكتري 20 دقيقه باشد بعد از يك ساعت از يك باكتري چه تعداد باكتري ايجاد مي شود؟
31- منظور از عمل اختصاصي پادتن ها چيست؟
منبع : وبلاگ محسن نجف آباديان
:: بازدید از این مطلب : 268
|
امتیاز مطلب :
|
تعداد امتیازدهندگان :
|
مجموع امتیاز :